Tarcza finansowaa – Finansowanie z PFR

 

Polski Fundusz Rozwoju w ramach Tarczy Antykryzysowej uruchomił program pomocy skierowanej do przedsiębiorstw, które ucierpiały wskutek pandemii koronawirusa. Udzielona pomoc może być w 75% umorzona.

Program skierowany jest do :

  • Mikroprzedsiębiorstw
  • Małych i Średnich Przedsiębiorstw
  • Dużych przedsiębiorstw

Statut przedsiębiorcy będzie ustalany w oparciu o dane z roku 2019, a stan zatrudnionych w oparciu o dane z dnia 31 grudnia 2019 r.

W niniejszym opracowaniu skupimy się na pomocy dla Mikroprzedsiębiorstw, natomiast o pomocy dla małych i średnich przedsiębiorstw można przeczytać tutaj

 

 Mikroprzedsiębiorstwo - definicja         

Mikroprzedsiębiorca to przedsiębiorca, który spełnia następujące warunki:

- zatrudnia od 1 do 9 pracowników

- roczny obrót lub suma bilansowa nie przekracza 2 mln EUR

 

Warunki otrzymania subwencji

  • Musi nastąpić spadek przychodów o co najmniej 25%.
  • spadek obrotów musi nastąpić w dowolnym miesiącu począwszy od 1 lutego 2020 r w porównaniu do analogicznego miesiąca roku poprzedniego, lub
  • spadek obrotów dowolnego miesiąca kalendarzowego po 01 lutego 2020 r w porównaniu do poprzedniego miesiąca kalendarzowego
Ważne
Obliczając wysokość spadku, należy przeanalizować dwa warianty, aby wybrać największy spadek, będzie to miało wpływ na wysokość subwencji.
  • Przedsiębiorca prowadził działalność na dzień 31 grudnia 2019.
Ważne
W przypadku, gdy w roku 2020 przedsiębiorca zawiesił działalność, a odwiesił ją przed złożeniem wniosku, może również starać się wsparcie o ile spełnia pozostałe warunki.
  • Przedsiębiorca nie zalegał z płatnościami podatków i ZUS:

- na dzień składania wniosku oraz na dzień 31 grudnia 2019 r.,
- na dzień składania wniosku, ale zalegał na dzień 31 grudnia 2019 r,
- zalegał z płatnościami na dzień składania wniosku, ale nie zalegał na dzień 31 grudnia 2019 r.

Ważne
Rozłożenia płatności na raty lub jej odroczenie, nie jest uznawane za zaległość.
  • Na dzień składania wniosku przedsiębiorca nie jest w stanie likwidacji, nie zostało otworzone postępowanie upadłościowe lub restrukturyzacyjne
  • Przedsiębiorca jest zarejestrowany na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, oraz beneficjent rzeczywisty nie jest rezydentem „rajów podatkowych”

Wysokość subwencji do otrzymania

Wysokość subwencji jaką może otrzymać przedsiębiorca uzależniona jest od:

- ilości osób zatrudnionych, oraz
- wysokości odnotowanego spadku przychodów.

Wysokość subwencji liczona jest jako iloczyn osób zatrudnionych i wysokość kwoty bazowej uzależnionej od spadku przychodów.

Maksymalne kwoty subwencji przedstawia poniższa tabela

Wsparcie finansowe w złotych

Kwota subwencji w zależności od liczby zatrudnionych (bez właściciela)

Skala spadku przychodów ze sprzedaży

Bazowa kwota subwencji na zatrudnionego

                 

1

2

3

4

5

6

7

8

9

<25%;50)

12 000

12 000   

24 000   

36 000    

48 000    

60 000    

72 000    

84 000    

96 000    

108 000   

<50%; 75)

24 000

24 000

48 000

72 000

96 000

120 000

144 000

168 000

192 000

216 000

<75%; 100>

36 000

36 000        

72 000        

108 000         

144 000         

180 000         

216 000         

252 000         

288 000         

324 000         

Źródło: Przewodnik z PFR

Jak określić ilość osób zatrudnionych

Zgodnie z zasadami udzielania subwencji za pracowników uznaje się zarówno osoby pozostające w stosunku pracy i zgłoszone do ubezpieczenia społecznego, jak również współpracujące na podstawie umów cywilnoprawnych. Nie uwzględnia się właściciela.
Do liczby zatrudnionych zalicza się również osoby na urlopach bezpłatnych, macierzyńskich, wychowawczych, emerytów związanych z pracodawcą stosunkiem pracy i zgłoszonych do ubezpieczeń społecznych.
Wyliczenia ilości osób uwzględnia się również osoby zatrudnione w niepełnym wymiarze czasu pracy.

 

Na jaki dzień ustalić liczbę osób zatrudnionych

Liczbę osób ustala się na koniec miesiąca poprzedzającego miesiąc złożenia wniosku jednak liczba osób nie może być wyższa niż:

- zatrudnienie na dzień 31 grudnia 2019, albo
- na koniec miesiąca odpowiadającego nazwie miesiąca złożenia wniosku w roku poprzednim.

 

Warunki zwrotu subwencji

Subwencja podlega zwrotowi na następujących zasadach:

  • 100 % w przypadku zaprzestania działalności gospodarczej, otwarcia likwidacji, otwarcia postępowania upadłościowego/restrukturyzacyjnego w przeciągu 12 miesięcy od dnia przyznania subwencji.

W przypadku prowadzenia działalności przez okres 12 miesięcy, zwrotowi podlega:

  • 25% kwoty subwencji bezwarunkowo, oraz
  • W przypadku utrzymania średniej liczby pracowników w okresie 12 pełnych miesięcy kalendarzowych w stosunku do stanu zatrudnienia na koniec miesiąca kalendarzowego poprzedzającego datę złożenia wniosku o udzielenie subwencji finansowej, na poziomie:

- wyższym niż 100% - zwrot w wysokości 0% kwoty subwencji,
- od 50% do 100% - zwrot w wysokości dodatkowo od 0% do 50% kwoty subwencji – proporcjonalnie do skali redukcji zatrudnienia według poniższego wzoru,

wzór 1

gdzie

 wzór 

- niższym niż 50% - w wysokości dodatkowo 50% wartości subwencji.

Jeżeli przedsiębiorca nie utrzyma stanu zatrudnienia powyżej 50%, a będzie kontynuował działalność gospodarczą przez okres 12 miesięcy to wartość subwencji nie podlegająca zwrotowi będzie stanowiła jedynie 25% kwoty otrzymanej.

Kwota subwencji, która podlega zwrotowi, spłacana jest w maksymalnie 24 ratach począwszy od 13 miesiąca licząc od pierwszego pełnego miesiąca po dniu udzielenia subwencji.

 

W jaki sposób można uzyskać subwencję.

Realizacja programu realizowana jest przez Państwowy Fundusz Rozwoju S.A. (PFR), który dysponuje środkami i również decyduje o wypłacie środków pieniężnych.

Proces pozyskania środków z PFR będzie realizowany na podstawie wniosków składanych przez bankowość elektroniczną banków komercyjnych. Banki, które przystąpiły do współpracy z PFR jest wykazana na stronie https://pfr.pl/tarcza.html. Na dzień dzisiejszy są to: Alior Bank SA, Bank Handlowy w Warszawie SA, Bank Millennium SA, Bank Ochrony Środowiska SA, Bank Pekao SA, Bank Pocztowy SA, Bank Polskiej Spółdzielczości SA i zrzeszone banki spółdzielcze, Bank Spółdzielczy Rzemiosła w Krakowie, Bank Spółdzielczy w Brodnicy, BNP Paribas Bank Polska SA, ING Bank Śląski SA, Krakowski Bank Spółdzielczy, mBank SA, Nest Bank SA , PKO Bank Polski SA, Santander Bank Polska SA, SGB-Bank SA i zrzeszone banki spółdzielcze, Warmińsko-Mazurski Bank Spółdzielczy.

WAŻNE
Zdolność kredytowa przedsiębiorcy nie będzie stanowić warunków udzielenia pomocy

 

Decyzja z PFR

PFR po rozpatrzeniu wniosku przesłanego poprzez bankowość elektroniczną ma możliwość wydania jednej z trzech decyzji:

  • decyzja pozytywna – przedsiębiorca uzyska całą wnioskowaną kwotę, lub
  • decyzja pozytywna w kwocie niższej niż wnioskowana – Przedsiębiorca otrzyma kwotę uznaną przez PFR wraz z wyjaśnieniem przyczyn przyznania mniejszej kwoty. Będzie możliwość składania odwołania, lub
  • decyzja negatywna – brak przyznanych środków, wraz z decyzja takiej decyzji. Będzie można złożyć ponowny wniosek.

PFR może pozyskiwać dane z ZUS oraz Ministra właściwego do spraw publicznych w celu weryfikacji danych wskazanych we wniosku.

Ważne
Przed dniem złożenia wniosku warto sprawdzić stan swoich rozrachunków z ZUS i US, aby zniwelować możliwość odrzucenia wniosku.

 

Na co trzeba przeznaczyć subwencję

Subwencja jest do wykorzystania przez przedsiębiorcę na pokrycie kosztów prowadzonej działalności gospodarczej. Poprzez pojęcie kosztów działalności gospodarczej mówimy o kosztach stałych i niezbędnych dla prowadzenia działalności gospodarczej. Koszty te obejmują m.in. koszty wynagrodzeń, czynsz, koszty nabycia towarów i materiałów, koszty usług obcych, spłata zaciągniętych kredytów, w tym także można spłacić przedterminowo kredyt w wysokości 25% otrzymanej subwencji.

Nie można jednak wykorzystać subwencji do rozliczeń z podmiotami powiązanymi.

Szczegółowe warunki będzie określała umowa zawarta z PFR.

Ważne
Środki otrzymane w ramach subwencji nie podlegają zajęciu postanowieniami sądowymi i administracyjnymi.

 

Otrzymanie subwencji, a inna pomoc w ramach walki z Covid-19

Subwencję z PFR można łączyć z innymi formami pomocy. Ważne aby w ramach pomocy publicznej otrzymanej w ramach walki z Cobid-19 nie przekroczyć kwoty 800 000,00 EUR.

Należy jeszcze pamiętać, że udzielanie subwencji odbywa się zgodnie z kolejnością rozpoznawania wniosków przez PFR. Subwencje udzielane są do momentu wyczerpania środków i nie później niż do 31 lipca 2020r. Dla mikrofirm przewidziano 25 mld. zł.

AMS Audytor sp. z o.o.
ul. W. Łukasińskiego 25
05-820 Piastów

e-mail: biuro@amsaudytor.pl

NIP: 9512469526
Sąd rejestrowy dla m.st. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego
pod nr KRS: 0000749309
REGON: 381328136
kapitał zakładowy 9 000,00 zł

Jesteśmy wpisani na listę Firm Audytorskich przez Krajową Radę Biegłych Rewidentów pod numerem 4218.